Люди из БМР выпустили рабочую бумагу под номером 300 с прогнозами госдолгов. История известная, все плохо.
Причем официальные оценки будущих размеров государственного долга возможно занижены т.к. прогнозы не всегда учитывают долгосрочные последствия текущего кризиса:
First, fiscal problems confronting industrial economies are bigger than suggested by official debt figures that show the implications of the financial crisis and recession for fiscal balances.
Одним из источников роста задолженности в ближайшие цать лет будет стареющее население, а точнее социальные обязательства правительств развитых стран возникающие в результате этого. Поэтому решили оценить, что будет если зафиксировать расходы связанные с возрастом на уровне 2011 года. Это зеленая линия на графике. Меры они эти называют драконовскими но как видно не всем они помогут:
An alternative to traditional spending cuts and revenue increases is to change the promises that are as yet unmet. Here, that means embarking on the politically treacherous task of cutting future age-related liabilities. With this possibility in mind, we construct a third scenario that combines gradual fiscal improvement with a freezing of age-related spending-to-GDP at the projected level for 2011. The blue line in Graph 4 shows the consequences of this draconian policy
Вот оценка влияния роста age-related spending на госфинансы:
Греция и тут успела засветиться :) впрочем факт известный, что не все у них комильфо, я про это уже упоминал.
Из других выводов можно отметить, то что рынки перестают дешево кредитовать тех, кто не чтит финансовую дисциплину, и туго будет тем у кого фискальная система хромает, а деньги приходится в основном занимать за бугром у чужих людей:
The recent sharp rise in risk premia on long-term bonds issued by several industrial countries suggests that markets no longer consider sovereign debt low-risk. The limited evidence we have suggests default risk premia move up with debt levels and down with the revenue share of GDP as well as the availability of private saving. Countries with a relatively weak fiscal system and a high degree of dependence on foreign investors to finance their deficits generally face larger spreads on their debts.
К тому же есть не хорошие предположения и оценки, что высокий уровень госдолга не способствует экономическому росту и НТП:
we note the risk that persistently high levels of public debt will drive down capital accumulation, productivity growth and long-term potential growth. Although we do not provide direct evidence of this, a recent study suggests that there may be non-linear effects of public debt on growth, with adverse output effects tending to rise as the debt/GDP ratio approaches the 100% limit (Reinhart and Rogoff (2009b)).
Кстати, про четыре D (deficits, debt, downgrade and default) от госпожи Кармен Рейнхарт можно послушать на ВОКСе.
Подписаться на:
Комментарии к сообщению (Atom)
Ярлыки
Alcoa
(1)
Apple
(7)
auto
(2)
banks
(31)
BlackRock
(1)
blogosphere
(21)
books
(7)
Brazil
(3)
China
(16)
classic
(1)
consumption
(28)
earnings season
(5)
economic growth
(64)
Economist
(13)
education
(8)
emerging markets
(12)
EU
(26)
Far East
(1)
financial markets
(53)
fiscal policy
(35)
forex
(13)
FT
(6)
geology
(1)
healthcare
(3)
hedge funds
(3)
in honour
(1)
India
(2)
inequality
(7)
international trade
(5)
Iran
(1)
IT
(6)
Japan
(5)
labor market
(12)
lulz
(6)
MandA
(3)
manufacturing
(9)
Microsoft
(2)
monetary policy
(15)
muni bond
(6)
natural gas
(2)
NYT
(12)
OECD
(3)
oil
(9)
pension
(2)
PIMCO
(9)
politics
(25)
population ageing
(4)
property market
(14)
reading
(38)
RF
(18)
Russia Partners
(1)
Samsung
(2)
SAR
(1)
small business
(3)
small-caps
(1)
social problem
(32)
Spiegel
(1)
sport
(5)
terror
(1)
trading
(25)
UK
(2)
USA
(70)
VOX
(13)
WEF
(1)
WSJ
(13)
Комментариев нет:
Отправить комментарий